Rozlicz pita do 21.01.2013 i nie płać zaliczki

Od 2012 możliwe jest niepłacenie zaliczki na podatek dochodowy za IV kwartał lub grudzień. Taka możliwość istniała jeśli zdążyliśmy w terminie płatności zaliczki – czyli do 21.01.2013 – złożyć zeznanie roczne i dokonać rocznego rozliczenia podatku.

Jak to wyglądało w praktyce? Ludzie kompletnie się pogubili! Nic dziwnego, że do KIPu nie sposób było się ostatnio dodzwonić…

Nie jest tajemnicą, że wiele osób gubi się kompletnie w zeznaniach rocznych – niezależnie czy są zmiany czy nie. Przerażają takie sytuacje, gdzie będąc przedsiębiorcą nie odróżniamy zaliczki należnej od wpłaconej, zaliczki od rocznego obliczenia podatku czy już rzeczy która wydawała się zupełnie nie do przejścia u jednego z moich znajomych – jeśli złożyliśmy zeznanie do poniedziałku, to do poniedziałku płaciliśmy podatek całoroczny a nie zaliczkę z grudnia/IV kwartału.

Skoro nie odróżniamy takich podstawowych kwestii – to jak w ogóle można mówić o zastosowaniu przepisów z korzyścią dla siebie? Nie namawiam do stania się ekspertem podatkowym, ale nie można skutecznie prowadzić biznesu, jeśli nie widzi się różnicy miedzy podatkiem, który trzeba wpłacić a podatkiem który rzeczywiście zapłaciliśmy… bo zwyczajnie pewnego dnia pójdzie się z torbami.

Nowe przepisy dały możliwość korzystniejszego rozliczenia dla osób, które miały wcześniej nadpłaty zaliczek na pit, albo dużo ulg w zeznaniu rocznym, albo remanent początkowy znacznie wyższy niż końcowy. Dla takich osób, opłacalne było złożyć pita i rozliczyć od razu podatek całoroczny.

Pozostali – zapłacili pit za ostatni okres 2012, zgodnie z tym co zarobili. Po raz pierwszy od lat. Jestem ciekawa statystyk, ile osób skorzystało na likwidacji ryczałtowej zaliczki na podatek dochodowy w grudniu, a dla ilu było to na rękę. Niestety nie mamy się co spodziewać publikacji statystyk przez MF.



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


9 + siedem =

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Przeczytaj poprzedni wpis:
Gdzie trzech się kłóci…

... tam klient korzysta :) Jak to zwykle bywa, im większa konkurencja, tym większy wybór dla klienta, a i niekiedy...

Zamknij