VAT – podstawy, które musisz znać

Kontynuuję dzisiaj wyjątkowo popularny wątek podatku VAT. W jednym skrócie kilka najważniejszych informacji, których należy być świadomym prowadząc działalność gospodarczą, bez względu na to czy jesteśmy vatowcami,  czy nie jesteśmy.

W 2012 obowiązuje ogólny limit obrotów (przychodów), po przekroczeniu których zostajemy vatowcami w wysokości 150 000 zł – jest to limit roczny.

Do wartości tego obrotu wliczamy sprzedaż, która byłaby opodatkowana VATem gdybyśmy byli vatowcami. Brzmi dziwnie? Podam przykład – najem na cele mieszkaniowe jest zwolniony z VAT, podobnie nauczanie języków obcych – obojętnie czy jesteśmy vatowcami czy nie jesteśmy. Oprócz tego nie wliczamy sprzedaży środków trwałych i wnip podlegających amortyzacji.

Tego rodzaju sprzedaży nie wliczamy do obrotów, co oznacza iż możemy mieć 500 tys. przychodu z nauczania języków i sprzedaży wartościowego ŚT (np. pojazdu) i nie być vatowcami.

Idąc dalej tropem limitu obrotów – jest on roczny, na okres od 1 stycznia do 31 grudnia. Mało kto zaczyna 1 stycznia, jeśli zaczniemy później musimy przeliczyć kwotę 150 000 w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym. Limit nam się zmniejsza.


W chwili gdy sprzedaż przekroczy nasz limit, zostajemy vatowcami i należy opodatkować nadwyżkę obrotów ponad limit. Tego rodzaju zwolnieni traci moc do wartości, nie wg dnia.  Rejestrując się na vat-r podajemy wprawdzie datę, ale należy pamiętać, jeśli jest to z przymusu przekroczenia przychodów, należy odpowiednio je podzielić na te przed zwolnieniem i po utracie zwolnienia.

Oprócz limitu obrotu, mamy listę sprzedawanych towarów i usług, która wymusza rejestrację bez względu na wartość sprzedaży. Czyli coś odwrotnego od towarów i usług zwolnionych z VAT – od razu należy być vatowcem sprzedając:

  • wyroby z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,

  • towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,

  • nowe środki transportu,

  • tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę,

  • usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie.

Listę znajdziecie w art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług.

Inne operacje, które wymuszają rozliczenie podatku VAT bez względu na status dla potrzeb VAT przedsiębiorcy:

  • import towarów i usług,

  • wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów,

  • dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca,

  • świadczenia usług, dla których podatnikiem jest ich usługobiorca.

VAT-UE

Vatowcy muszą wiedzieć, iż nie obowiązuje żadne zwolnienie z rejestracji jako podatnik VAT-UE dla transakcji unijnych: zakupu towarów i sprzedaży usług oraz tzw. importu usług (zakup usług opodatkowany po stronie nabywcy zgodnie z art. 28b ustawy o ptu). Transakcje te są wymienione wyżej.

Nievatowcy muszą zarejestrować się jako podatnicy unijni w przypadkach:

  • zakupu usług, od którego muszą rozliczyć podatek VAT w Polsce na podstawie art. 28b. Artykuł ten mówi, iż miejscem opodatkowania jest kraj, w którym nabywca usługi ma siedzibę,  stałe miejsce działalności lub miejsce zamieszkania. Obowiązek rozliczenia podatku VAT spoczywa na nabywcy – firmie polskiej. Sprzedawcą może być dowolna zagraniczna firma, także poza unijna. (temat tak często jest pomijany przez drobnych przedsiębiorców, opiszę go w osobnym poście)

  • sprzedaży usług dla podatników VAT-UE lub osób prawnych niebędących podatnikami (odwrotna sytuacja niż w/w) –  sprzedaż usług na rzecz podatników z UE, dla których miejsce świadczenia zostało określone w kraju nabywcy.

  • zakupu towarów od firm unijnych, kiedy wartość tych zakupów przekroczy kwotę 50 tys. zł rocznie. Poniżej tej kwoty można skorzystać ze zwolnienia, można także wcześniej dobrowolnie zarejestrować się jako czynny podatnik unijny.

Rejestracja jako vatowiec UE nie oznacza, że stajemy się vatowcami krajowymi – nadal możemy korzystać ze zwolnienia dla transakcji krajowych na ogólnych zasadach. Składamy wówczas specjalne deklaracje, VAT-9M lub VAT-8, przeznaczone właśnie dla tego typu podmiotów.

4 Responses to VAT – podstawy, które musisz znać
  1. locus Odpowiedz

    Bycie płatnikiem VAT to super sprawa dla przedsiębiorcy.

    Możliwość odliczenia VATu to spore oszczędności. Wszelkie zakupy towarów zwiazanych z działalnością to oszczędność rzędu 23% ich wartości. Do tego możliwość wrzucenia zakupów w koszta to dalsze oszczędności. Jak możliwość odliczenia podatku dochodowego np. przy kupnie samochodu w leasingu (można w ten sposób kupić samochód dużo taniej) Jeśli ktoś dobrze wgryzie się w temat może dużo zyskać, wszak sumaryczne opodatkowanie w Polsce to prawie 50% (CIT, VAT, akcyza, cło etc) !

    Nic tylko zakładać firmę :)

  2. Krecik Odpowiedz

    Bycie płatnikiem VAT wcale tak korzystne nie jest. VAT zmniejsza marżę firmy w ogromnym stopniu, podnosi cenę dla klienta końcowego (jak walczymy na rynku ceną, to VAT jest tylko kulą u nogi), a w przypadku świadczenia głównie małokosztowych usług oddajemy do US prawie cały VAT. Może znacznie zaburzyć płynność finansową firmy, szczególnie kiedy kontrahenci nie płacą na czas a my musimy zapłacić VAT czy pod. dochodowy. Ty pit jest nieco mniej inwazyjny, znacznie łatwiej go obniżyć niż VAT do zapłaty.
    Są naturalnie firmy którym się to opłaca, jednakże to są firmy które kupują u innych vatowców, najczęściej nie muszą konkurować ostro ceną lub mają bardzo wysoką marżę. No i kontrahenci płacą im w miarę terminowo.
    Nie każdy jest takim szczęściarzem niestety.

  3. Jack Odpowiedz

    czy np rowery i inne akcesoria pokrewne wliczają się w tą listę „nowych srodków transportu” ?
    Pozdrawiam, bardzo ciekawy blog. właśnie trafiłem i nie mogę się oderwać. wkrótce zakładam firmę…

    • E-baza Odpowiedz

      Tak rowery się wliczają. Pamiętaj, że w razie kontroli będziesz musiał uzasadnić zakup roweru jako środka transportu w firmie.



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


6 × = trzydzieści sześć

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Przeczytaj poprzedni wpis:
Jak dokumentować koszty pojazdu?

Poniższy artykuł nie dotyczy sytuacji, gdy w firmie wykorzystujemy pojazd należący do pracownika. Informacje dotyczące dokumentowania wydatków na pojazdy są...

Zamknij