Zeznanie roczne – jakie dane potrzebujemy z działalności gospodarczej?

Koniec roku kalendarzowego oznacza koniec roku podatkowego dla większości małych przedsiębiorców. Podmioty prowadzące rozliczenia oparte o księgę, mają w związku z zakończeniem roku kilka obowiązków.

Przede wszystkim sporządzenie spisu z natury (inna nazwa – remanent). Każda firma, której rozliczenia oparte są o księgę, powinna wykonać remanent  na koniec roku podatkowego. O remanencie napisano już wiele stron, nie będę dublować tekstów w kwestii, w której niewiele od lat się zmieniło a czytelnicy umieją korzystać z wyszukiwarki. Niestety nie należę do szczęśliwców, u których remanent końcowy jest zerowy albo niższy od początkowego.

Na koniec roku zamykamy księgę, czyli podsumowujemy zapisy w niej wykonane, by obliczyć dochód całoroczny. W tym podsumowaniu należy uwzględnić wartość remanentów na początek i koniec roku (niekoniecznie pokrywający się z rokiem kalendarzowym – mało kto przecież zaczyna DG lub ją kończy równo 31.12/01.01). Takie podsumowanie powinno zamknąć naszą księgę, dołączamy ją jako ostatnią stronę.

Warto tu przypomnień oczywistą oczywistość – zamknąć księgę możemy wtedy, kiedy wpisaliśmy już dane z roku podatkowego do księgi. Księgę sporządza się co do zasady do 20-stego, lecz nie później niż data w której mamy obowiązek rozliczyć podatek wyliczony w oparciu o jej zapisy.

W praktyce daje to nam czas do 30 kwietnia by zamknąć księgę. Częstym, bardzo częstym błędem przedsiębiorców jest chęć zamknięcia i złożenia zeznania jak najszybciej. Potem przychodzą dodatkowe faktury, rozliczenia, korekty. Jeśli nie należycie do osób, które od razu na bieżąco otrzymują dokumenty w momencie zakupu/sprzedaży, zaczekajcie. Warto także przy kończeniu roku sprawdzić wprowadzone wcześniej zapisy, czy mamy wszystkie dokumenty, czy czegoś nie brak lub może na odwrót – czy może warto coś wprowadzić.

Na początku stycznia księgę zamknąć mogą więc tylko przedsiębiorcy, którzy mają pewność, że żadne dokumenty już do nich nie dotrą oraz wszystkie dokumenty zostały rozliczone prawidłowo. Zbyt wczesne zamknięcie może skutkować korektą księgi, i oczywiście potem korektą zeznania podatkowego za 2011 rok. Jeśli z zeznania rocznego wynika nadpłata, korekta przedłuży termin jej otrzymania o kolejny pełny 3 miesięczny okres.

Kolejnym obowiązkiem jest sporządzenie zeznania rocznego. Mamy na to czas do końca kwietnia po roku, który właśnie upłynął i który rozliczamy.

Zeznanie roczne – jak się przygotować kiedy mamy DG opartą o księgę? Mamy tu tylko dwa rodzaje zeznań – tj. PIT-36 i PIT-36L. Przygotowanie danych do stworzenia zeznania jest identyczne przy opodatkowaniu i skalą, jak i liniowo. Różnią się formularze, możliwość stosowania ulg czy ich brak, ale dane wyjściowe są te same. Warto o tym pamiętać ;)

Jak przygotować dane z działalności gospodarczej do sporządzenia zeznania rocznego?

 1. Wykonaj podsumowanie księgi – księga jest tu podstawowym dokumentem, bez jej rzetelnego zamknięcia nie ma co podchodzić do zeznania rocznego.

Przed przystąpieniem do robienia zeznania lub zlecenia go komuś, zwyczajnie skopiuj to podsumowanie. Warto z kopią zeznania trzymać takie dokumenty.

2. Sprawdź sumę zapłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne w 2011 roku – opłaconych, podkreślam!

2a. Jeśli miałeś osoby współpracujące (tj. członków najbliższej rodziny zgłoszonych w ZUSie, za których opłacano składki jak za przedsiębiorcę) – sprawdź sumę zapłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne w 2011.

2c. Jeśli nie zaliczyłeś składek społecznych w koszty – sprawdź sumę zapłaconych składek na ubezpieczenie społeczne w 2011.

W obu przypadkach można rozliczyć w/w składki zapłacone z innych źródeł dochodów, jeśli oryginalne źródło nie pozwoliło nam na ich rozliczenie.

Przygotuj  sobie kopie dokumentów potwierdzających datę i wysokość zapłaconych składek.

 3. Sprawdź wysokość należnych zaliczek za miesiące lub kwartały – ich wysokość należy podać w zeznaniu rocznym, każda zaliczka za konkretny okres wędruje do osobnego pola.

4. Sprawdź czy wszystkie należne zaliczki zostały zapłacone, i czy zostały zapłacone terminowo.

Przygotuj kopie dokumentów potwierdzających opłacenie w/w zaliczek (ewentualnie zaliczek z odsetkami).

Naturalnie zeznanie roczne PIT-36 może obejmować jeszcze inne dane (inne źródła dochodów, różne doliczenia oraz ulgi) oraz być składane wspólnie z dzieckiem/małżonkiem. Z PIT-36L (od podatku liniowego) sprawa jest prostsza – mając w/w informacje można wykonać zeznanie bez oglądania się na pozostałe źródła.

Powyższe informacje wystarczą każdemu do sporządzenia prawidłowego zeznania w tej części, która dotyczy naszej działalności. Tak uzbrojeni w informację możemy oddać to księgowej, wpisać do programu, czy ręcznie męczyć się nad najnowszymi formularzami wydanymi przez MF.



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


dwa × = 8

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Przeczytaj poprzedni wpis:
Ewidencja sprzedaży (2)

Przepisy nie określają szczegółowo, jak należy prowadzić ewidencję sprzedaży u nievatowców, nie określają także jej wzoru. Zakresu danych, które są...

Zamknij